Missie en visie opstellen voor je bedrijf

Missie en visie betekenis

De missie en visie van jouw bedrijf laten zien wat de identiteit van jouw bedrijf is en wat je ideale toekomstdroom is. Als je een onderneming of organisatie opzet heb je vaak al een droom in gedachten. Wat wil je bereiken in het ideale geval? Denk bijvoorbeeld aan ‘een wereld zonder honger’ als het gaat om goede doelen. Een missie is meer gericht op het nu. Ook kan je deze zien als pad naar je visie toe. Hierin beschrijf je wat de identiteit van je bedrijf is, wat je doet, hoe je dat doet en waarom je dat doet. Met de juistemissie en visie communiceer je helder naar klanten, leveranciers, partners, investeerders en andere mensen wie jij als bedrijf bent en waar je voor staat.

Missie en visie voorbeelden

Door te kijken naar voorbeelden van een missie en visie kun jij ontdekken of je de juiste weg bent ingeslagen. Je kunt je eigen ideeën afspiegelen op bestaande missies en visies. Omdat jouw onderneming (als het goed is) in elk geval op één onderdeel uniek is ten opzichte van concurrenten kun je beter geïnspireerd raken dan alleen overnemen.

Verschil missie en visie

Hoewel de missie en visie misschien op elkaar lijken, zitten er wel echt verschillen tussen deze termen. Het is verstandig dat jij weet hoe je dit kunt inzien. Daarmee voorkom je dat je een ander beeld schetst naar de buitenwereld dan dat jij in eerste instantie voor ogen had. Een visie is gericht op de toekomst. Het is een grote droom die de ideale wereld omschrijft voor jouw organisatie. Hierbij wordt vaak een tijdsperiode van 5 tot 10 jaar gerekend. Een visie sneller bereiken is zeer lastig. Een missie focust zich meer op het nu. Wat is de identiteit van je bedrijf en wat biedt jij aan? Hoe los jij problemen van klanten op en hoe help je hen verder? Je beschrijft in een missie eigenlijk hoe jij je visie wilt gaan bereiken.

Overeenstemming in je missie en visie

Het is zaak dat jij binnen je onderneming overeenstemming hebt binnen je missie ne je visie. Zeker als het gaat om de externe communicatie. Richt jij heel erg op duurzaamheid, maar heeft de leverancier van jouw producten (die aflevert bij de klant) daar geen boodschap aan? Dan krijgt de klant een verkeerd beeld. Hetzelfde geldt voor personeel binnen je klantenservice: zij moeten op één lijn zitten. Je missie en visie helpen hierbij.

https://www.omcbase.nl/missie-en-visie/