Marketing in tijden van crisis, creativiteit en de nieuwe norm in PR en marketing

Marketing in tijden van crisis

Heb je ooit gehoord van een Franse stuntman die in 1974 met succes op het koord tussen de Twin Towers liep? Marketing in tijden van crisis lijkt sterk op deze riskante truc. Wanneer de samenleving verandert, begin je te aarzelen voordat je verder gaat met je marketingplan. Ik raad je aan om naar de gulden middenweg te streven en het te hebben over de belangrijkste voor- en nadelen van marketing tijdens een crisis.

Empathie in marketing

Hoewel empathie altijd een onderdeel van uw boodschappen moet zijn, moet het in tijden van crisis centraal staan ​​in uw strategie. Empathiemarketing heeft alles te maken met het begrijpen van de emotionele behoeften en motieven van uw klanten en het afstemmen van uw marketingplan op hen.

Zakennieuws

Ook in tijden van crisis is het belangrijk om uw klanten op de hoogte te houden van eventuele veranderingen in uw bedrijf. Of het nu gaat om veranderende openingstijden, levertijden, productaanbiedingen of het koopproces, het is belangrijk dat uw publiek hiervan op de hoogte is. Daarnaast moedigen we u aan om te praten over wat uw bedrijf kan doen om consumenten te ondersteunen, vooral degenen die rechtstreeks door de crisis zijn getroffen.

Speciale aanbiedingen

Het zal voor uw publiek altijd duidelijk zijn dat uw doel in de eerste plaats is om winst te maken, het kan niet worden verborgen. Als de consument uw aanbieding, verkoop of deal echter als nuttig kan beschouwen en niet alleen als een truc om het product of de dienst door te drukken, zal dat uw succes garanderen.

Laat je niet imiteren of gebruik geen clichés

Volg gerust goede voorbeelden, maar neem zeker uw eigen benadering van uw merk en uw doelgroep. Als je gewoon kopieert wat andere merken doen, klinkt het misschien onoprecht voor je publiek.

Negeer de situatie niet

Als je je hoofd in het zand steekt, zal je publiek dat duidelijk merken. De meeste consumenten zullen zich herinneren hoe merken reageerden in moeilijke tijden. Dit zal op zijn beurt weer van invloed zijn op de vraag of ze in de toekomst loyaal zullen zijn aan deze merken of retailers.

Geen perfecte oplossing

Als het op marketing aankomt in tijden van crisis, is er geen perfecte oplossing of perfecte strategie. Als u een fout maakt, kunt u zich verontschuldigen. Hoe eerder u dit doet, hoe sneller u op een positieve manier met uw publiek kunt blijven communiceren.

Het is tijd om creatief te worden en uw marketing aan de crisis aan te passen

De zakenwereld staat op zijn kop. Ondernemers en bedrijfsleiders moeten buiten de gebaande paden denken om hun bedrijven te helpen deze uitdagende tijden door te komen. Dit is het moment om flexibel te zijn, klaar om uw strategieën te heroverwegen en uw bedrijfsmodellen te veranderen, en uw marketing meteen aan te passen. Ik zie nu veel voorbeelden van B2B-bedrijven die dit moment van crisis gebruiken als een kans om te groeien door hun positie aan te passen aan de huidige behoeften.

1) Help bedrijven om zich aan te passen aan thuiswerken

Terwijl sommige bedrijven hun eigen externe werkomgeving hebben opgezet, zoeken vele anderen naar de juiste tools, platforms en digitale oplossingen om hun werknemers te helpen productief te blijven terwijl ze thuis werken. Als u bijvoorbeeld oplossingen voor documentbeheer verkoopt, is dit het moment om te benadrukken hoe uw oplossing werknemers kan helpen toegang te krijgen tot kritieke documenten vanuit huis.

2) Bied gratis proefversies aan

U kunt ook een gratis proefversie van uw product aanbieden. In tijden van crisis zullen sommige bedrijven minder snel nieuwe dure software kopen. Maar als u uw oplossing aan hen laat zien, zullen zij de waarde ervan inzien en kunnen ze in de toekomst uw vaste klanten worden.

3) Vind groeigebieden in B2B-uitgaven

Ondanks het feit dat veel restaurants en kleine bedrijven tijdelijk gesloten zijn en sommige bedrijven bezuinigen op kosten en investeringen, wil dit niet zeggen dat de hele economie is gestopt. De zaken blijven bestaan, alleen verschuift de meeste economische activiteit naar andere gebieden en verticale markten. Bedenk bijvoorbeeld waar uw klanten op dit moment hun geld aan moeten uitgeven. Ze zijn waarschijnlijk meer gericht op het beschermen van hun systemen, mensen en infrastructuur tegen rampen, zoals informatiebeveiliging, bedrijfscontinuïteit, systeemback-ups of vermogensverzekering.

Een nieuwe norm in PR en marketing?

Tegenwoordig worden de markt en de consumenten gedwongen een nieuwe levensstijl te omarmen die virtuele vergaderingen, online fitness, voedselbezorgdiensten en zelfs telegeneeskunde omvat. Merken die empathisch, relevant en alert zijn gebleven op veranderingen in de samenleving, hebben het beter gedaan dan hun leeftijdsgenoten. Virgin Airlines heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat het vliegtuigen gebruikt om medische benodigdheden te bezorgen. Hoewel merken moeite hebben om relevant, attent en medelevend te blijven tijdens de pandemie, blijft iedereen zich afvragen wanneer we weer normaal kunnen worden. Het vervelende antwoord voor iedereen is nooit.

We moeten beginnen met het creëren van nieuwe normen. Als PR en marketeers begrijpen we dat er dingen zijn veranderd. Omdat de media zich tegenwoordig uitsluitend richten op de pandemie (wat waar is), zijn veel merken overgeschakeld op internet. Er is veel activiteit op social media. Het digitale tijdperk kan een zegen of een vloek zijn voor merken, afhankelijk van hoe ze omgaan met hun online publiek tijdens deze pandemie.

En tot slot, wat willen de meeste merken echt weten, wanneer kunnen ze beginnen te praten over iets dat geen COVID-gerelateerd is? Helaas is het antwoord niet snel. U moet in contact staan ​​met uw klanten en uw huidige klanten ondersteunen.

Wat zijn de ergste woorden die marketeers nu gebruiken en waarom?

‘Aandacht’- en’ urgentie’-verklaringen zijn enkele van de minst effectieve om reacties van klanten vorm te geven. Deze groep bevat ook hoofdletters, uitroeptekens en superlatieve vergelijking. Stop met het gebruik van het woord “ongekend”, in plaats van “we zijn er voor jou” en “we bevinden ons in dezelfde positie” gebruik “dit is hoe we kunnen helpen” en vertel wat je echt voor mensen kunt doen.

Hoe resoneert de plotselinge toename van empathie van de pandemie in de marketingcontent van vandaag met consumenten?

Eén ding is duidelijk: wat een paar maanden geleden werkte, werkt nu niet. Minder aandacht trekken en meer empathisch taalgebruik werken om meer betrokkenheid van de consument te creëren. Marketeers moeten echter een balans vinden tussen empathie en efficiëntie om met uw woorden zowel hun klanten als hun bedrijf te ondersteunen.

Werkt de zelfverzekerde oproep tot actie nog steeds?

Significante veranderingen gebeurden te snel, en zoals je zou verwachten, veranderde het consumentengedrag in korte tijd even radicaal. Marketeers moeten opnieuw nadenken over hoe ze hun klanten betrekken. Brede en algemene marketingboodschappen die tot actie vragen of enige vorm van angst en angst opwekken, werken momenteel niet. Het is het beste om je te concentreren op taal die is gericht op vertrouwen en intimiteit.

Volgens de TotalSocial Brand Awards 2019 stonden PlayStation en AARP op de eerste plaats van de merken die het meest succesvol zijn geweest in de communicatie met consumenten via reclame en marketing.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign antwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/